Statistics

Methodological problem

Підвищення мотивації учнів до вивчення англійської мови 
за допомогою комп'ютерних технологій








В умовах доби інформатизації, завдання вчителя – активізувати пізнавальну діяльність учнів, залучаючи сучасні педагогічні технології - інформаційні, а саме комп’ютерні інновації, інтернет-ресурси. Докорінні зміни, що відбулися з людством за останні 10 років, наперед визначили роль та місце персональних комп’ютерів та інформаційних технологій. Людина, що вміло та ефективно володіє технологіями та інформацією, має інший – новий стиль мислення, по-іншому підходить до оцінки висунутих проблем, до організації своєї діяльності.
У сучасному суспільстві інформатизація є найважливішим механізмом реформування освітньої системи, яка спрямована:
- по-перше, на підвищення якості, доступності,
- по-друге, ефективності освіти.
З появою в процесі освіти такої складової, як інформатизація, стало доцільним переглянути її завдання. Основними з них є:
- підвищення якості підготовки фахівців на основі використання в навчальному процесі сучасних інформаційних технологій;
- застосування активних методів навчання і як результат, підвищення творчої та інтелектуальної складових навчальної діяльності;
- інтеграція різних видів освітньої діяльності (навчальної, дослідницької та інших) ;
- адаптація інформаційних технологій навчання до індивідуальних особливостей учнів;
- забезпечення безперервності і наступності в навчанні;
- розробка інформаційних технологій дистанційного навчання;
- удосконалювання програмно-методичного забезпечення навчального процесу.
Також найважливішим завданням інформатизації сфери освіти повинно стати випередження інформатизації інших галузей людської діяльності, оскільки знання і навички, отримані в процесі освіти, лежать в основі всіх видів діяльності людини. Використання комп'ютера в навчанні іноземній мові істотно впливає на ефективність освітнього процесу. Комп'ютер являє собою багатофункціональний технічний засіб навчання. Він дозволяє зберігати в пам'яті мовний матеріал значного обсягу, знаходити інформацію, що цікавить, і представляти її на екрані в зручному для користувача виді. Існують дві основні сфери застосування комп'ютерів у навчальній діяльності: - комп'ютерна підтримка традиційного навчання;
- навчання, реалізоване за допомогою комп'ютера.
Персональний комп'ютер може застосовуватися вчителем для рішення особистих дидактичних завдань під час заняття:
- пред'явлення інформації в різних формах;
- формування в учнів загальнонавчальних і спеціальних знань і вмінь по предмету;
- контроль, оцінка і корекція результатів навчання;
- організація індивідуального і групового навчання;
- керування процесом навчання.
Комп‘ютер в школі є ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Використання комп‘ютерів в навчальній та позакласній діяльності сприяє підвищенню мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей учнів і створенню сприятливого емоційного клімату на уроках.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах процесу навчання: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.
Комп'ютеризація навчання значно впливає на всі компоненти сучасної освітньої системи особливо на предмет "Англійська мова": його мету, завдання, зміст, методи, технологію. Навчання іноземній мові з використанням комп'ютера відрізняється рядом переваг:
- інтерес учнів до комп'ютера приводить до високої мотивації процесу навчання;
учні охоче ведуть діалог з комп'ютером, у них підвищується загальна, комп'ютерна і мовна культура;
- індивідуалізація навчання;
- можливість забезпечення безпосереднього зворотного зв'язку;
- комп'ютер не проявляє негативних емоцій при повторенні помилок;
- об'єктивність оцінки;
- забезпечується ефективне виконання вправ і тренувань.
Комп’ютер використовується в освітній діяльності переважно для:
- проведення навчальних презентацій;
- дистанційного навчання (за допомогою інтернет-технологій) ;
- пошуку потрібної інформації у мережі інтернет;
- контролю знань учнів за допомогою комп’ютерних тестів.
За допомогою комп’ютера вивчати іноземну мову легше, ніж за допомогою традиційних навчально-методичних комплексів (НМК), адже він поєднує в собі можливості книги, аудіо та відео, а за наявності доступу до мережі інтернет, є джерелом нескінченної кількості автентичних іншомовних текстів. У комп’ютері, на відміну від традиційних засобів навчання, матеріал подається за допомогою аудіо, відео й анімації, що значно полегшує його сприйняття та засвоєння.
Специфіка предмета ''Англійська мова" полягає в тому, що провідним компонентом змісту навчання англійській мові є не основи наук, а способи діяльності - навчання різним видам мовної діяльності: говорінню, аудіюванню, читанню, письму. Навчати мовної діяльності можна лише в живому спілкуванні, а для цього потрібен партнер. В комп'ютерних технологіях вчитель не є єдиним носієм і власником інформації. Зміщається акцент цілей у бік формування у учнів умінь працювати з інформацією, формування дослідницьких умінь. При традиційному навчанні комунікативний аспект навчання іноземній мові реалізується більш ефективно, тому необхідно поєднати навчання англійській мові за допомогою комп'ютера і традиційне навчання.
Застосування комп’ютерів на уроках англійської мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу. При комп’ютерному навчанні засвоюється набагато більша кількість матеріалу, чим це робилося за той самий час в умовах традиційного навчання. Крім того, матеріал при використанні комп’ютера краще засвоюється. Комп’ютер забезпечує і всебічний (поточний, рубіжний, підсумковий) контроль навчального процесу. Контроль, як відомо, є невід’ємною частиною навчального процесу і виконує функцію зворотного зв’язку між учнем і вчителем.
При використанні комп’ютера для контролю якості знань учнів досягається і велика об’єктивність оцінки. Крім того, комп’ютерний контроль дозволяє значно заощадити навчальний час, тому що здійснюється одночасна перевірка знань всіх учнів. Це дає можливість вчителю приділити більше уваги творчим аспектам роботи з учнями. Ще одна перевага комп’ютера - це здатність накопичувати статистичну інформацію в ході навчального процесу. Аналізуючи статистичні дані (кількість помилок, правильних/неправильних відповідей, звертань за допомогою часу, витраченого на виконання окремих завдань і т.п.), вчитель судить про ступінь і якість сформованості знань у учнів.