Підвищення мотивації учнів до вивчення англійської мови
за допомогою комп'ютерних технологій
В умовах доби інформатизації,
завдання вчителя – активізувати пізнавальну діяльність учнів, залучаючи сучасні
педагогічні технології - інформаційні, а саме комп’ютерні інновації,
інтернет-ресурси. Докорінні зміни, що відбулися з людством за останні 10 років,
наперед визначили роль та місце персональних комп’ютерів та інформаційних
технологій. Людина, що вміло та ефективно володіє технологіями та інформацією,
має інший – новий стиль мислення, по-іншому підходить до оцінки висунутих
проблем, до організації своєї діяльності.
У
сучасному суспільстві інформатизація є найважливішим механізмом реформування
освітньої системи, яка спрямована:
-
по-перше, на підвищення якості, доступності,
-
по-друге, ефективності освіти.
З
появою в процесі освіти такої складової, як інформатизація, стало доцільним
переглянути її завдання. Основними з них є:
-
підвищення якості підготовки фахівців на основі використання в навчальному
процесі сучасних інформаційних технологій;
-
застосування активних методів навчання і як результат, підвищення творчої та
інтелектуальної складових навчальної діяльності;
-
інтеграція різних видів освітньої діяльності (навчальної, дослідницької та
інших) ;
-
адаптація інформаційних технологій навчання до індивідуальних особливостей
учнів;
-
забезпечення безперервності і наступності в навчанні;
-
розробка інформаційних технологій дистанційного навчання;
- удосконалювання
програмно-методичного забезпечення навчального процесу.
Також
найважливішим завданням інформатизації сфери освіти повинно стати випередження
інформатизації інших галузей людської діяльності, оскільки знання і навички,
отримані в процесі освіти, лежать в основі всіх видів діяльності людини.
Використання комп'ютера в навчанні іноземній мові істотно впливає на
ефективність освітнього процесу. Комп'ютер являє собою багатофункціональний
технічний засіб навчання. Він дозволяє зберігати в пам'яті мовний матеріал
значного обсягу, знаходити інформацію, що цікавить, і представляти її на екрані
в зручному для користувача виді. Існують дві основні сфери застосування комп'ютерів
у навчальній діяльності: - комп'ютерна підтримка традиційного навчання;
-
навчання, реалізоване за допомогою комп'ютера.
Персональний
комп'ютер може застосовуватися вчителем для рішення особистих дидактичних
завдань під час заняття:
-
пред'явлення інформації в різних формах;
-
формування в учнів загальнонавчальних і спеціальних знань і вмінь по предмету;
-
контроль, оцінка і корекція результатів навчання;
-
організація індивідуального і групового навчання;
-
керування процесом навчання.
Комп‘ютер в школі є ефективним технічним засобом, за
допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Використання
комп‘ютерів в навчальній та позакласній діяльності сприяє підвищенню мотивації
та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей учнів і створенню
сприятливого емоційного клімату на уроках.
Комп'ютер
може використовуватися на всіх етапах процесу навчання: при поясненні нового
матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.
Комп'ютеризація
навчання значно впливає на всі компоненти сучасної освітньої системи особливо
на предмет "Англійська мова": його мету, завдання, зміст, методи,
технологію. Навчання іноземній мові з використанням комп'ютера відрізняється
рядом переваг:
-
інтерес учнів до комп'ютера приводить до високої мотивації процесу навчання;
учні охоче ведуть діалог з комп'ютером, у них
підвищується загальна, комп'ютерна і мовна культура;
-
індивідуалізація навчання;
-
можливість забезпечення безпосереднього зворотного зв'язку;
-
комп'ютер не проявляє негативних емоцій при повторенні помилок;
-
об'єктивність оцінки;
-
забезпечується ефективне виконання вправ і тренувань.
Комп’ютер
використовується в освітній діяльності переважно для:
-
проведення навчальних презентацій;
-
дистанційного навчання (за допомогою інтернет-технологій) ;
-
пошуку потрібної інформації у мережі інтернет;
-
контролю знань учнів за допомогою комп’ютерних тестів.
За
допомогою комп’ютера вивчати іноземну мову легше,
ніж за допомогою традиційних навчально-методичних комплексів (НМК), адже він
поєднує в собі можливості книги, аудіо та відео, а за наявності доступу до
мережі інтернет, є джерелом нескінченної кількості автентичних іншомовних
текстів. У комп’ютері, на відміну від традиційних засобів навчання, матеріал
подається за допомогою аудіо, відео й анімації, що значно полегшує його
сприйняття та засвоєння.
Специфіка
предмета ''Англійська мова"
полягає в тому, що провідним компонентом змісту навчання англійській мові є не
основи наук, а способи діяльності - навчання різним видам мовної діяльності:
говорінню, аудіюванню, читанню, письму. Навчати мовної діяльності можна лише в
живому спілкуванні, а для цього потрібен партнер. В комп'ютерних технологіях
вчитель не є єдиним носієм і власником інформації. Зміщається акцент цілей у
бік формування у учнів умінь працювати з інформацією, формування дослідницьких
умінь. При традиційному навчанні комунікативний аспект навчання іноземній мові
реалізується більш ефективно, тому необхідно поєднати навчання англійській мові
за допомогою комп'ютера і традиційне навчання.
Застосування
комп’ютерів на уроках англійської мови значно підвищує інтенсивність
навчального процесу. При комп’ютерному навчанні засвоюється набагато більша
кількість матеріалу, чим це робилося за той самий час в умовах традиційного
навчання. Крім того, матеріал при використанні комп’ютера краще засвоюється.
Комп’ютер забезпечує і всебічний (поточний, рубіжний, підсумковий) контроль
навчального процесу. Контроль, як відомо, є невід’ємною частиною навчального процесу
і виконує функцію зворотного зв’язку між учнем і вчителем.
При
використанні комп’ютера для контролю якості знань учнів досягається і велика
об’єктивність оцінки. Крім того, комп’ютерний контроль дозволяє значно
заощадити навчальний час, тому що здійснюється одночасна перевірка знань всіх
учнів. Це дає можливість вчителю приділити більше уваги творчим аспектам роботи
з учнями. Ще одна перевага комп’ютера - це здатність накопичувати статистичну
інформацію в ході навчального процесу. Аналізуючи статистичні дані (кількість
помилок, правильних/неправильних відповідей, звертань за допомогою часу,
витраченого на виконання окремих завдань і т.п.), вчитель судить про ступінь і
якість сформованості знань у учнів.